De spieren in de lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. De spieren kunnen te zwak zijn of juist te gespannen. Niet iedereen voelt deze spieren, waardoor bewuste controle soms niet mogelijk lijkt. De bekkenfysiotherapeut kan helpen de controle hierover te herwinnen.

Indicaties

De bekkenfysiotherapeut houdt zich bezig met preventie en met voorlichten, coachen, begeleiden en behandelen van mannen en vrouwen met onderstaande klachten:

• ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten, veel te vaak plassen
  • moeizaam kwijt kunnen van urine en/of ontlasting
  • verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • prostaatontsteking (chronische prostatitis)
  • steeds terugkerende urineweginfecties/blaasontsteking
  • seksuele problematiek, gerelateerd aan functiestoornissen van de bekkenbodem (o.a. pijn bij het vrijen, vaginisme)
  • pre- en post operatief bij chirurgische interventies in de onderbuik (gynaecologische,
  • urologische en operaties van anus en dikke darm)
  • bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling

De behandeling

De bekkenfysiotherapeut  start met een uitgebreid intakegesprek. Ze bespreekt met u uw hulpvraag en geeft uitleg over de behandelmogelijkheden. Samen met u wordt een voorlopig behandelplan opgesteld met realistische doelen.

De behandeling start met uitleg over de bekkenbodem, het bekken en de lage rug.  De bekkenbodem zorgt voor het ondersteunen van de buikorganen, het stabiliseren van het bekken en de lage rug, het afsluiten en doorlaten van urine en/of ontlasting en het goed functioneren bij gemeenschap. Uw bekkenbodem kan te veel of te weinig spanning (kracht) hebben of een verkeerde coördinatie hebben, zoals te laat afsluiten bij niezen, waardoor u urine verliest.

Vervolgens kan de bekkenfysiotherapeut met u overleggen om een inwendig onderzoek te doen. Door dit onderzoek wordt het functioneren van uw bekkenbodemspieren duidelijk. De therapeut kijkt, voelt en meet eventueel met myofeedbackapparatuur. Deze apparatuur maakt een EMG meting van uw bekkenbodemspieren die zichtbaar is op een scherm. Dit helpt u bij het bewust worden van uw bekkenbodem. En het maakt de vooruitgang tijdens de behandeling zichtbaar.

De volgende zaken kunnen tijdens de behandeling aan de orde komen:

• de bekkenbodemspieren bewust leren gebruiken
  • achtergrond informatie over uw specifieke klachten
  • adviezen over eet-, drink-, en toiletgewoonten
  • adviezen over belasting en belastbaarheid
  • blaastraining
  • houdings- en bewegingsadviezen voor het dagelijks leven
  • oefeningen voor het bekken en de bekkenbodemspieren
  • oefeningen om de controle over het vullen en legen van de blaas en darmen terug  te krijgen
  • als het nodig is stabiliteit- of  conditietraining om uw belastbaarheid te verhogen
  • voorkomen van bekkenpijn en/of functiestoornissen van de bekkenbodem bij  zwangeren

Vergoedt uw zorgverzekeraar bekkenfysiotherapie?

Voor de behandeling van ongewild urineverlies worden de eerste  9 behandelingen vergoed uit de basisverzekering. De behandeling van andere klachten wordt vergoed uit uw aanvullende verzekering.

Meer informatie?

Mail dan naar Arianne Bos a.bos@fysiotherapiesalland.nl of naar Sandra Spoolder-Bruggeman s.spoolder@fysiotherapiesalland.nl  neem telefonisch contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Sandra Spoolder-Bruggeman en Arianne Bos