Wat is echografie?

Echografie wordt toegepast voor beoordeling van musculoskeletale (spier/bot) aandoeningen van de schouder, elleboog, pols/hand, heup, knie, enkel, achillespees en voet. Spierscheuren, zoals bijvoorbeeld een zweepslag, kunnen ook prima worden beoordeeld en gevolgd in herstel.

Bij echografie wordt gebruikt gemaakt van hoog frequente geluidsgolven, die voor het menselijk gehoor niet waarneembaar zijn. De geluidsgolven worden het lichaam ingezonden door een transducer (kleine scanner, taster) direct op de huid te plaatsen. De transducer is een apparaatje dat geluidsgolven kan zenden en ontvangen. Om het geluid goed te kunnen ontvangen en uitzenden zit er gel tussen de transducer en de huid. Het uitgezonden geluid wordt door de organen in het lichaam teruggekaatst (echo) naar de transducer. Het teruggekaatste geluid wordt door een computer in een elektrisch signaal omgezet, waardoor op de monitor een beeld, bestaande uit grijstinten, ontstaat.

Toepassing

Echo wordt in onze praktijk toegepast voor beoordeling van musculoskeletale (spier/bot) aandoeningen van de schouder, elleboog, pols/hand, heup, knie en enkel/achillespees. Spierscheuren, zoals bijvoorbeeld een zweepslag, kunnen ook prima worden beoordeeld en gevolgd in herstel. Echografie is pijnloos en niet schadelijk en kan zo vaak als gewenst worden herhaald.

Indicatiegebieden en pathologieën van het bewegingsapparaat

• Spieren: scheuren, littekens, kalkneerslag
  • Pezen:   peesontstekingen, scheuren, kalkneerslag, (sub-)luxatie