Fysiotherapie

Fysiotherapie bij oncologiepatienten richt zich specifiek op bewegingsproblemen als gevolg van kanker en de medische behandelingen.

Denk aan: stug littekenweefsel, huidveranderingen, lymfoedeem, verminderde beweeglijkheid van gewrichten, verminderde spierkracht, vermoeidheid, conditieverlies, spanningsklachten en pijn.

Voor het begleiden van oncologiepatiënten begeleiden is kennis van de ziekte, medische behandelingen en de gevolgen daarvan noodzakelijk.

Daarnaast is communicatie met de andere betrokken zorgverleners van groot belang.

Oncologiefysiotherapie voor alle fasen van de ziekte:

Oncologie fysiotherapie voor alle fasen van de ziekte:

Curatiefase:

Alles is gericht op het bestrijden van de kanker. De oncologiefysiotherapeut helpt bij het beperken van conditieverlies of het verlichten van spanningsklachten.

Herstelfase:

Herwinnen van (bewegings-)functies, kwaliteit van leven en van controle. Trainingsprogramma en adviezen helpen bij het hervatten van werk en sport.

Tijdens de nazorg:

Soms kan de ziekte niet volledig genezen, maar wel onder controle worden gehouden. Kanker krijgt dan meer het karakter van een chronische ziekte. Dit heeft fysieke, psychische en sociale gevolgen voor de patiënt. De oncologie fysiotherapeut behandelt voorkomende klachten en beperkingen en ondersteunt en coacht de patiënt.

Palliatieve fase:

Deze fase begint bij het moment dat de patiënt te horen krijgt dat genezing niet meer mogelijk is. De behandeling richt zich niet meer op genezing. De fase kan weken, maanden maar ook jaren duren.
Kwaliteit van leven staat in deze fase centraal! De oncologiefysiotherapeut helpt om een zo actief mogelijk leven te leiden. De wens van de patiënt staat centraal.

Terminale fase:

Het levenseinde nadert. Het comfort van de patiënt staat centraal. De oncologiefysiotherapeut helpt in de vorm van ontspanningsoefeningen voor het verminderen van pijn en angst, ademhalingsoefeningen bij het verlichten van benauwdheid en het zoeken naar een comfortabele houding.

Heeft u vragen dan kunt u onze oncologiefysiotherapeuten rechtstreeks bereiken op onderstaande emailadres.

Lizethe Oldenhof-Journee
(MSc) Oncologiefysiotherapeute